fredag 25. juli 2014

3 Etasjes bryllupskake trinn for trinn.

De siste årene har jeg virkelig blitt hektet på baking og på denne bloggen ønsker jeg å dele noen av mine kaker og bakster. Jeg håper det kan være til inspirasjon og oppmuntring til andre hobby konditorer der ute :)

Dette er den andre bryllupskaken jeg bakt, og jeg må si at det er den kaken jeg er mest fornøyd med så langt. Siden jeg ikke har så mye erfaring med kakebaking og spesiellt ikke med bryllupskakelaging krevde det mye planlegging i lang tid i forkant kakebakingen. Jeg brukte noen dager på å lage forskjellige kaker med forskjellig fyll før jeg fant en oppskrift jeg var fornøyd med. 

Brudeparet ønsket seg et ugle-brudepar på toppen av kaken og det var noe av det kjekkeste med å lage kaken synest jeg, det var gøy å leke seg med litt fondant. Jeg hadde aldri laget kaketopper før så jeg måtte lese meg frem til hvilket fyll som var best å bruke til det, og da jeg fant en god metode var det veldig gøy å prøve seg frem, og ikke minst var det gøy å se at jeg fikk det til :) Jeg kommer med et "trinn for trinn" blogginnlegg om lagingen av uglene senere.


Til den store bakedagen hadde jeg sikret meg en ekstra kjøkkenmaskin for å kunne lage flere kakebunnder og kremer samtidig. Det viste seg å være til veldig god hjelp den dagen. 


Siden jeg ikke har så mye erfaring med å bake bryllupskaker og etasjekaker så var det beste for meg å bake en sjokoladekake på grunn av at de er mye lettere å stable og man slipper å bekymre seg for at kremen og marsipanen skal begynne å renne. Derfor ble det en sjokoladekake med fondanttrekk. Brudeparet var selvsagt enig at det skulle være en sjokoladekake.


I hver etasje var det en sjokoladekake bunn som eg delte i tre deler, det var et lag med bringebær gele og et lag med en fast og stiv sjokolade mousse. Så i hver etasje var det 5 lag, sjokoladekakebunnene var mellom hvert lag.


Slik såg det ut i hver etasje med de 5 forskjellige lagene oppå hverandre.


Før jeg la på fondanten smurte jeg alle etasjene inn med smørkrem og med den så formet jeg kaken så firkantet som jeg klarte. Ideellt sett så burde jeg tatt et tynt lag med smørkrem først og satt den i kjøleskapet, for så å ta ett nytt oppå der igjen slik at jeg hadde unngått å få synlige kakesmuler i kremen som vanligvis vil kunne vise gjennom fondanten. Det tok jeg meg ikke tid til her pga at jeg visste at jeg skulle lage et tykkt lag med fondant oppå, så smulene ikke kom til å vise.


Jeg kjevlet ut et tykkt lag med fondant og kledde en og en etasje. Alle etasjene var veldig tunge, så jeg måtte sikre meg om at kaken ikke fallt sammen og det gjorde jeg ved å skjære til plastikkrør som vist på bildet over.


For å festelagene sammen smurte jeg litt royal icing mellom lagene. Jeg la også et tynt papp kakefat mellom hvert lag slik at det skulle være stabilt i tillegg til at det skulle være enkelt å skjære i kaken.


 Her er kaken ferdig stablet og jeg er begynnt med å legge "border" med blader rundt kaken for å skjule kantene rundt kaken. 


All pynt ble laget i fondant. Trestammen formet jeg selv, men greinene brukte jeg en cakemould til å forme.


Til slutt la jeg på blader som jeg hadde formet med utstikkere og cakemoulder. Jeg kuttet til bladene i forskjellige størrelser for at det skulle skape litt liv i kaken. Fargene på bladene er hentet fra fargene som skulle brukes til pynt i bryllupet. Jeg valgte å ha mørke farger innerst og lysere ytterst fra trestammen.


Da var kaken ferdig pyntet og klar til å fraktes til bryllupslokalet. Jeg satte ikke på kaketoppene før kaken var trygt plassert på kjøkkenet i bryllupslokalet. Brudeparet kom selv med trestammen som de hadde laget om til et kakefat. Den gjorde seg meget godt til denne kaken!


Kaken i sin helhet :)

2 kommentarer:

Linda sa...

Du er utrolig flink Anita!! ��

Anonym sa...

Hvordan fraktet du denne kaken? Jeg skal lage en tre-etasjes kake med smørkrem på de nederste kakene og fondantlokk på øverste kaken. Jeg vil helst slippe å montere på bryllupsdagen, og lurer på om jeg kan gjøre det dagen før, og frakte den dit før vielsen. Takk for hjelpen :)